"Gud finns nog inte"



Är den upprorisk?

Jag har börjat läsa DN, why? Är det mitt stora behöv av kunskap som lockar? Kanske för att jag följa med i det rika näerings livet av kultur som växer oss närmare till hjärtat eller bara för att jag går inför att vara en good, hjälpsam  granne och svisa mitt stöd när jag håller upp tidningen när jag går och hämtar den ur den fula brevlådan och viknar nöjt till min granne. Efter som det är min granne som är chef på DN.

Men idag när jag läste den fastnade jag för "Gud finns nog inte". Rublikern väcker ett snabbt intresse av bara en blick åt dess håll, den behöver inte  änns  formatera en fråga utan ett påstånde räcker dock och väll. Men vilka kännslor väcker påståndet?

En artikel som ifrågar sett tunel reklamen som vi alla har sett när vi troget väntat på tunelbannan. Den föreställer det kristna korset, judiska sjärna och muslimska halvmånen. Jag är inte tronde, jag är indvalist och tror bara på vad jag själv kan framställa. Därför tar jag ingen ställning men det jag regerad på var vad den interjvade persons tolking i artiken.

Citat
"Rosenberg finner kampanjen inte bara förfelad utan också onödig. "
 
Det han menar är att tronde lätt kan bli illa beröda av kampanjen av dessa starka ord som ifrågar sätter en hel existens.

Citat
"Den utmanar ju ens identitet som kristen, muslim eller jude."

Det är sant att sverige idag omgivs av mer en världs religon - Det inte bara den kristna religonen som används i sverige idag utan även andras kulturers tolking och värderningar. Därför tolkade jag själv kampanjen som ett sätt att vissa att vi alla är lika och står undersamma flagga ovasett vilken religon vi har eller tronde vi vänder oss till. Att luckra upp olikheterna vi finner mellan oss. Jag ser igenet negativt i kampanjen som skulle vara stöttande, bara för att man ifrågar sätter religons frågan, utan istället skappar ett tänkande hos varje individ. Fö att få fram något positift, som borde våran gud och nation få styra mig som indivd och mina val.  Är det verkligen så att religonen är ens identidet ?

Källa
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/debatt-blagul-gud-1.901404


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0